سیم و کابل های نانوتیوب کربنی؛ برنامه ریزی برای آینده و کاربرد های کوتاه مدت

انسان ها در طول مدت زیست خود بر روی زمین اغلب به طور ناخواسته و یا دانسته گام در راه ویرانی زمین و منابع آن برداشته اند.
از جمله این تخریب ها میتوان به ویرانی هایی که از جنگ ها به بار آمده تا گازهای گلخانه ای و تخریب لایه محافظ و گرمایش زمین و دیگر مثال ها که همه را ما انسان ها بر سر این کره خاکی با زیستن نادرست بر روی آن آورده ایم مثال زد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی توانایی ما به جایی رسیده که تصمیم داریم تا جایی که امکان دارد، جلوی تخریب ها را با بهره گیری از تکنولوژی های مختلف بگیریم.
در مقاله زیر قصد داریم به نسل جدید سیم و کابل های نانو کربنی در راستا حفاظت از محیط بپردازیم؛ لطفا همراه ما باشید

نمونه سیم کشی سیم نانو و کربن

امروزه به گوش خیلیا اسم نانو خورده،، یکی از مهم ترین فن آوری های دهه ی اخیر که باعث تسهیل مصرف بسیاری از مواد کم کاربرد طبیعی و جایگزینی آن ها با مواد معدنی و آلی در خطر پایان یافتن شده است، فن آوری نانو (Nano Technology) می باشد.

در واقع اگر بخاهیم توضیح عامیانه تر و صحیح در مورد این ماده داشته باشیم، باید گفت استفاده از ماده در مقیاس اتمی، مولکولی و فوق مولکولی برای اهداف صنعتی است.

فواید و مزایا استفاده از ماده یا متریال کربن نانو تیوب (Carbon-NanoTube/CNT)

جایگزین نمودن آن بجای سیم و کابل معمولی پلاستیکی و غیره که از زمانی که دسترسی به CNT البته به صورت آزمایشگاهی و در دست محققان به قطعیت رسید، در این امر به قطعیت رسیدند، که موقعیتی بسیار مناسب برای تولید سیم و کابل هایی با مواد و متریال جدید در دست است که موجب کاهش سطح سختی/ جرم یا حساسیت کمتر به فرسودگی خواهد بود.

سیم و کابل های نانوتیوب کربنی | کالای برق فروغی

از جمله خواص های منحصر به فرد فیزیکی و شیمیایی که نانو تیوب های کربنی (CNT) باید به بستر و موقعیت هایی مناسب در راستای یکسان سازی و ادغام در سیم و کابل ها در جهت انتقال داده ها و اطلاعات و رسانایی، نام برد.

البته در حال حاضر به صورت آزمایشگاهی و غیر رسمی از آنها استفاده میشود و تنها نیاز به بستر سازی برای تسمه ها، نوار ها و سیم های کربن نانو تیوب یا سی ان تی تبدیل به جایگزین هایی مناسب برای رسانا های فلزی، کابل های کواکسیال (Coaxial)، یو اس بی در جهت استفاده عمومی آنها نیاز است.

کابل نانو

مصارف سیم و کابل نانو تیوب کربنی

یکی از مسائل قابل توجه در مصارف نانو تیوب های کربنی که در مصارف غیر عمومی مانند لایه کشی رسانای بیرونی یا خارجی کابل کواکسیال (که حالت بافت هم دارد)، ممکن است جهت دستیابی به مزیت هایی همچون کاهش جرم (وزن) کابل بر واحد طول آن (جرم/طول) که در برخی مواقع به پنجاه در صد هم می رسد، به عنوان جایگزین متریال اصلی استفاده شوند.

از جمله ویژگی های خاص مواد نانو تیوب حجیم میتوان به نسبت رسانا های فلزی مزایایی مانند تحمل خمیدگی و پایداری محیطی نیز دارند، البته شایان به ذکر است که نکته مهم و مورد نظر ما در طبیعت نیز هست.

مقاومت در سیم و کابل های نانو کربنی بیش از 200.000 دور چرخش بدون نیاز به افزایش مقاومت نیز مشاهده شده است. علاوه بر این، طبق ازمایش های انجام شده سیم های CNT در محیط فساد پس از 80 روز هیچ افزایش مقاومتی در سطح نشان نداده و تنها تغییر بسیار اندکی با دمای (<1% از 170–330 K) نشان داده اند که در مصرف، میتوان آن را به حساب نیاورد.

فرق سیم معمولی با نانو
این محصول برتری محسوسی نسبت به تمام سیم های معمولی دارد و برای استفاده در این صنعت جایگزین مناسب و کاملا نوین است.

در جهت اینکه آنها جایگزین مناسبی برای فلزات باشند می بایست قابلیت رسانایی الکتریکی آنها را بیش از اینها بهبود بخشید.
البته اخیراً ضریب هدایت سیم های CNT ساخته شده از طریق چگالش فراتر رفته است.

این سطح از رسانایی در نانو تیوب ها موجب میشود که رسانایی آنها را به مس (5.8 × 107 S/m) نزدیک تر کند.
در برخی شرایط جرمی،این محصول نزدیک به برخی فلزات (مانند طلا) رقابت میکند.

پیش روی های علمی ذکر شده در بکارگیری کربن نانو تیوب ها (مانند غنی سازی، ناخالص سازی، هم ترازی، متراکم سازی و …) که در بالا به طور کامل ذکر شده نشان دهنده پیشرفت به سوی اهداف نهایی در جهت حفظ و نگهداری زیست محیطی مان می باشند.

سیم و کابل های نانوتیوب کربنی | کالای برق فروغی

در طی تلاش های انجام گرفته برای بهبود در انباشت رسانایی، ادغام CNT ها در ساختار هر کابل و سیمی نیازمند توسعه قابل توجهی در زمینه حساسیت الکتریکی خواهد بود.
در این مباحث بررسی و پیشنهادات متفاوت و زیادی راجب روش برای تماس سیم و کابل های نانو تیوب حجیم با فلزات در حال انجام هستند.

در این روش های پیشنهادی برای کاهش مقاومت تماس تلفیقی CNT-فلز ها از طریق آبکاری الکترولس هم باید اضافه کرد.

در انتها این مقاله جهت جمع بندی باید گفت این نتایج، پیشرفت کربن نانو تیوب ها در حرفه و تکنولوژی سیم و کابل را نشان می دهد کهاین پیشرفت برای محیط زیست و منابع طبیعی حیاتی و مفید است.

سیم و کابل های نانوتیوب کربنی | کالای برق فروغی

اما باید توجه داشت که نانو رسانا ها می توانند تبدیل به فن آوری های مخربی در طراحی ظاهری این حرفه، یعنی سیم و کابل کشی نیز بشوند.

در انتها ما آرزوی زندگی سالم و محیط زیست زنده داریم و در تلاشیم تا جدید ترین های دنیای تکنولوژی در حیطه تخصصی مان یعنی نورپردازی، سیم و کابل، برق رسانی و الکترونیک را در مقاله های متفاوت به شما معرفی کنیم.

سیم و کابل های نانوتیوب کربنی | کالای برق فروغی

سخن آخر

کالای برق فروغی بعنوان تولید کننده و عرضه کننده انواع ملزومات برقی مفتخر است اعلام کند که از این پس میتوانید تمام خرید ها و حواله های بانکی خود را از طریق سایت کالای برق فروغی انجام دهید.

اینستاگرام کالای برق فروغی         آپارات کالای برق فروغی