در بازار انواع هواکش موجود می باشد، در این بخش به هواکش صنعتی رستوران میپردازیم.

یکی از تجهیزات مهم در اشپزخانه و رستوران ها که نقش به سزایی دارد هواکش رستوران می باشد.

در رستوران ها علاوه بر طبخ غذا، سرو غذا نیز انجام میشود به همین دلیل تهویه مناسب در آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

هواکش صنعتی

در اشپزخانه به دلیل پخت و پز ها در این مکان، دما و رطوبت به شکل طبیعی نسبت به مناطق دیگر بالاتر می رود.

بنابراین لازم است که از تهویه صنعتی مناسب و به تعداد کافی برای تعویض هوا و تازه سازی هوا در محیط اشپزخانه و همچنین سالن سرو این رستوران ها استفاده شود.

وجود هوا نامطلبوب در رستوران بی شک باعث ایجاد آلودگی میگردد زیرا این مکان تبدیل به مکان مناسبی برای رشد میکروب ها میشود و رستوران باید جایی بهداشتی و عاری از میکروب باشد.

هواکش صنعتی رستوران

در این محیط میزان هوایی که توسط فن ها و یا تهویه ها از محیط خارج میشود، به اندازه هوایی که همین سیستم ها از بیرون جایگزین آن ها می نمایند، نخواهد بود.

زمانی که مقدار هوای کافی از بیرون تامین نگردد چند مشگل در در فضای داخل رستوران به وجود می آید ازجمله کمبود هوا در سالن رستوران و اینکه ما از این فن ها انتظار داریم جلوی بو های ناخوشایند ک به وجود می آیند را بگیرند که در صورت اخلال در کار کرد هواکش ها انتظار ما متاسفانه جواب داده نمیشود.

هواکش رستوران معمولا به دو دسته کلی تقسیم می شود :

فن سانتریفیوژ با پروانه خم به عقب (Backward Curved)

فن سانتریفیوژ با پروانه خم به جلو (Forward Curved)

بیشترین استفاده از هواکش ها در رستوران ها ازنوع سانتریفیوژ  فوروارد در حجم هوای ثابت و افت فشار یکسان هستند که این نوع هواکش ها به دلیل تولید آسان و هزینه کمتر به طور معمول قیمت پائین تری نسبت به فن های دارای پروانه بکوارد هستند.

عکس از هواکش صنعتی

معایب دستگاه ها (فن های پروانه فوروارد)

فاصله کم بالک های این پروانه در اگزاست رستورانی که هوای خروجی از آن آغشته به چربی و دود است، باعث می شود که فاصله بین بالک ها با چربی پر شده و پس از گذشت چندین ماه کارایی فن به صفر نزدیک شود.

اما میتوان این ایراد را در برخی شرایط برطرف کرد، با روشی که در متن زیر بیان میشود برطرف کرد.

می بایست ماهانه توسط مواد مخصوص و به وسیله فرد متخصص شستشو شود که این امکان در همه شرایط وجود ندارد.

بنابر این، پیشنهاد به لحاظ فنی،به شما برای استفاده از فن با پروانه خم به جلو برای سیستم های تهویه رستورانی به هیچ عنوان نمیشود.

و فن پیشنهادی به شما هواکش با پروانه خم به عقب (Backward Curved) است که با وجود قیمت بالاتر، هزینه های جانبی و بعدی بسیار پایین تری همراه دارد.

هواکش فلزی

هوای تازه با استفاده از هواکش صنعتی رستوران

شاید شما هم به نبود هوا تازه در بسیاری از رستوران ها و آشپزخانه ها، برخورد کرده باشید. به طور قطع مکشی انجام نخواهد شد، مگر اینکه هوایی برای مکش شدن وجود داشته باشد، این هوا می بایست از خارج از محیط تامین شود.

در برخی موارد یک هواکش محوری یا یک دریچه یا پنجره باز می تواند بخش عمده ای از هوای مورد نیاز برای مکش را تامین کند، اما در عموم موارد چنین امکانی وجود ندارد. استفاده از یک هواکش دمنده، بدون تجهیزات جانبی نیز ریسک بالایی دارد.

یکی از معایب این هواکش علاوه بر وارد کردن هوای گرم یا سرد محیط به داخل آشپزخانه، حشرات و آلودگی ها را نیز مکش کرده و مستقیم به داخل آشپزخانه ارسال می کنند.

در عموم موارد به دلیل گرمای هوای داخل آشپزخانه، در زمستان مشکلی با تزریق هوای خارج به داخل آشپزخانه وجود ندارد. تنها یک فیلتر ساده می تواند هوای مطلوب را به وجود بیاورد.

اما در تابستان هوای گرم بیرون می تواند فضایی بسیار نا مطلوب را در آشپزخانه یا رستوران به وجود آورد. در این موارد، استفاده از یک کولر آبی بهترین راه حل است. در موارد دیگر، می توان از یونیت هیترها نیز استفاده کرد.

استفاده از یونیت های اسپیلت برای تهویه مطبوع آشپزخانه توصیه نمی شود چرا که گردش هوا از داخل فیلتر این یونیت ها به سرعت باعث اشباع و از بین رفتن فیلتر آنها می شود.

هواکش های سانتریفیوژ صنعتی

کانال کشی هواکش در رستوران ها

مهمترین عامل در تهویه هوا رستوران ها کانال کشی می باشد.کانال ها مهمترین اجزاء تهویه رستورانی محسوب می شوند.

توصیه به شما این است که تمام صرفه جویی خود را در تهیه دستگاه و هود انجام دهید، اما در مورد کانال، بهترین ها را انتخاب کنید. استفاده از کانال با جنس و ابعاد نا مناسب، طراحی ناصحیح و اجرای نادرست می تواند تمام زحمات شما برای تهویه را مختل کند.

استفاده از کانال ها و تجهیزات و قطعات ارزان و نا مناسب، می تواند بزرگترین لطمه را به آشپزخانه وارد کند. سیستم تهویه، تأثیر مستقیم و بسیار عمده ای بر کیفیت کار شما دارد.

بهترین دستگاه های تهویه، در انتهای یک کانال با ابعاد نامناسب، ناکار آمدترین دستگاه ها هستند، به همین علت قبل هم توصیه کردیم که حتما از کانال های با کیفیت خوب استفاده شود.

در صورت استفاده از کانال کشی چهارگوش، حتماً از ضخامت مناسب و فلنج های مناسب استفاده کنید.

هواکش های صنعتی مخصوص کارخانه

سخن آخر

کالای برق فروغی (شرکت شهاب گستر) بعنوان تولید کننده و عرضه کننده انواع ملزومات برقی مفتخر است اعلام کند که از این پس میتوانید خرید انواع هواکش های خانگی، صنعتی و سانتریفیوژ خود را از طریق سایت کالای برق فروغی انجام دهید.

شما برای مشاهده محصولات دیگر نیز میتوانید به صفحه اصلی فروشگاه مراجعه کنید و اطلاعات محصول را مشاهده و خرید خود را انجام دهید تا در کوتاه ترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید.

اینستاگرام کالای برق فروغی         آپارات کالای برق فروغی