چرا به برق اضطراری و ژنراتور نیازمندیم؟

امروز با توجه به سبک زندگی، نبود برق غیر ممکن و سخت شده. همه ما میدانیم که در صورت نبود برق کارها نصفه نیمه انجام میشود و زندگی از روال عادی خارج میشود.

به دلیل این وابستگی ها به برق وسیله ای اختراع شده که بتوانیم در صورت قطعی برق سریعا برق مورد نیاز را تامین کرده و تا زمان مورد نیاز و به صورت موقتی جایگزین برق شهری موجود باشد.

ژنراتور های جدید

الزام برق اضطراری برای مکان‌هایی مثل بیمارستان و مکان هایی که با وسایل برقی خطرناک کار می‌کنند بیش‌تر است و حتی در خانه‌ها و مجتمع‌هایی که آسانسور دارند الزام وجود آن احساس می‌شود.

اگر به دنبال چیستی این وسیله کاربردی و نحوه کارکرد آن هستید لطفا تا ادامه مقاله با ما همراه باشید.

کارکرد انواع برق اضطراری ⚡ و اجزای تشکیل دهنده این سیستم 👨‍🔧

احتمالا شما هم نام برق اضطراری را شنیده‌اید. اما با ماهیت و نحوه کارکرد آن آشنا نیستید. برق اضطراری منبعی مستقل برای انرژی الکتریکی است که در صورت قطع شدن برق متناوب شهری، برق مورد نیاز سیستم‌های الکتریکی را تامین می‌کند.

سیستم برق اضطراری می‌تواند شامل باتری، UPS، پنل های خورشیدی یا ژنراتور باشد که بسته به نیاز و کاربردهای مختلف از آن‌ها برای آماده‌سازی سیستم برق‌رسانی جایگزین یا اضطراری استفاده می‌شود.

انواع برق اضطراری

ژنراتور برق اضطراری چیست و چگونه عمل می‌کند؟

ژنراتورهای موتوردار راهی ساده برای تامین برق اضطراری ساختمان هستند که قیمت ارزانی دارند و با سوخت دیزل یا پروپان کار می‌کنند. ژنراتور برق اضطراری به راحتی با اتصال کابل فاز و نول به سیستم برق‌کشی منزل وصل می‌شود و تا چندین ساعت در صورت داشتن سوخت می‌تواند برق مورد نیاز شما را تامین کند.

ایرادی که به ژنراتور با توجه به قیمت مناسب آن وارد است صدای بسیار زیادی است که در هنگام کار کردن ایجاد می‌کند.

ژنراتور برق اضطراری

اینورتر برق اضطراری چیست؟

اینورتر یا مبدل وسیله‌ای است که می‌تواند برق با ولتاژ پایین را به برق با ولتاژ بالاتر تبدیل کند. اینورتر می‌تواند برق 12 ولت را به برق 230 ولت با استفاده از باتری ماشین تبدیل کند و به دلیل آن که در حین کار سرو صدا ایجاد نمی‌کند می‌تواند نسبت به ژنراتور بهتر باشد. البته باید در نظر بگیرید که توانایی تولید برق با ژنراتور رایج تر است و می‌تواند 120 یا 240 ولت به شما ولتاژ خروجی بدهد.

 

در هنگام استفاده از اینورتر و باتری اتومبیل باید به درجه ظرفیت ذخیره باتری توجه کنید. درجه بندی معمولی باتری‌ها 80 دقیقه است یعنی باتری اتومبیل می‌تواند 12 ولت ولتاژ را با جریان 25 آمپر به مدت 80 دقیقه برای شما تامین کند.

در نتیجه تفاوت های ذکر شده این موضوع را نشان می‌دهد که اینورتر برای مصارف طولانی مدت با ولتاژ بالا مناسب نیست و ژنراتور در این مورد نسبت به اینورتر گزینه بهتری است.

اینورتر برق اضطراری چیست؟

برای انتخاب بهتر سیستم برق‌رسانی جایگزین برای ساختمان باید به نکات مهمی توجه کرد که در بخش زیر به آنها اشاره میشود:

۱.باید بدانید که به چه میزان ولتاژ و توان مصرفی برای وسایل برقی خانه نیاز دارید. توان مورد نیاز برای وسایلی که در زمان قطعی برق باید روشن باشند را جمع کنید و براساس عدد به دست آمده، اینورتر یا ژنراتور مناسبی تهیه کنید.

۲.اگر قصد دارید برای روشن کردن تجهیزات حساسی مثل تلویزیون از منبع تغذیه اضطراری استفاده کنید باید دقت داشته باشید که ولتاز خروجی از منبع باید به کنترل شده و ثابت باشد تا دستگاه را نسوزاند.

برای وسایل حساس استفاده از UPS که می‌توان جریان خروجی از آن را پایدار نگه داشت گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

ژنراتور بنزینی برق اورژانسی

۳.در حالت کلی برای وسایل برقی که مصرف زیادی دارند باید از منبع تغذیه قوی تری استفاده کنید.

در چنین شرایطی، ژنراتور نسبت به اینورتر می‌تواند گزینه بسیار بهتری باشد و ولتاژ و جریان بیشتری را برای وسایل برقی تامین کند.

۴.در هنگام خرید اینورتر توجه داشته باشد که اینورترها انواع مختلفی دارند و شکل موج ولتاژ خروجی از آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

شکل موج اینورترهای مناسبی که به جای برق متناوب یا شهری استفاده می‌شود باید سینوسی باشد.

بهترین ژنراتور برای منزل

در هنگام خرید از فروشنده بخواهید که اینورتری که در اختیار شما قرار می‌دهد حتما سینوسی باشد تا بعدا دچار مشکل نشوید.

یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توان شکل موج ولتاژ اینورتر را بررسی و مشاهده کرد استفاده از اسیلوسکوپ است.

ژنراتور برق اضطرار کارخانه ای

اگر دوست دارید با اسیلوسکوپ بیشتر آشنا شوید در ادامه مقاله با ما همراه باشید:

نوسان‌نما یا اسیلوسکوپ (Oscilloscope)

دستگاهی الکترونیکی است که امکان مشاهده ولتاژ را فراهم می‌کند.

غالباً مقدار ولتاژ به صورت نموداری دوبعدی نمایش داده می‌شود که محور افقی، زمان و محور عمودی آن ولتاژ است.

از نوسان‌نما عموماً برای نمایش دقیق موج استفاده می‌شود.

علاوه بر دامنه، معمولاً نوسان‌نماها قادر به اندازه‌گیری و نمایش دیگر پارامترها مانند عرض پالس، دوره تناوب و زمان بین دو حادثه (مانند وقوع دو پیک) هستند.

نوسان‌نما یا اسیلوسکوپ ( Oscilloscope)

اسیلوسکوپ وسیله اندازه گیری است، که کار آن نمایش ولتاژ بر حسب زمان است. این دستگاه بیشتر توسط دانشجویان رشته برق الکترونیک و مخابرات مورد استفاده قرار می گیرد و یا توسط افرادی که به نوعی با برق سروکار دارند. اسیلوسکوپ ها قابلیت این را دارند که دو یا چند شکل موج ولتاژ در واحد زمان را به طور همزمان روی صفحه اسیلوسکوپ نمایش دهند. همچنین این قابلیت را دارند که یک شکل موج ولتاژ را برحسب دیگری نمایش دهند.

Oscilloscope اسیلوسکوپ

اجزای اسیلوسکوپ

اجزای اسیلوسکوپ شامل یک لامپ پرتو کاتدی که قلب دستگاه است و تعدای مدار برای کار کردن لامپ پرتو کاتدی می باشد. نوسان نماها ممکن است یک کانال و یا چند کانال داشته باشند.

دستگاه های دارای یک کانال فقط می توانند یک سیگنال را روی صفحه خود نمایش دهند اما آن هایی که دارای چند کانال هستند ، همزمان می توانند چند سیگنال را روی صفحه، نمایش دهند.  برای انتقال سیگنال های الکتریکی به نوسان نما از پراب این دستگاه استفاده می شود.

نوسان‌نما یا اسیلوسکوپ ( Oscilloscope)

این ابزارها از نمایشگر های CRT : Cathode Ray Tube جهت نمایش سیگنال ها و آمپلی فایر های خطی برای پردازش سیگنال ها استفاده می کردند که CRO به این دست اسیلوسکوپ ها اشاره می نماید.

CRO بعد از فراگیر شدن الکترونیک دیجیتال ، جای خود را به ابزارهای از نوع حافظه دیجیتال دادند که دارای صفحه نمایش های LCD یا LED باریک و مبدل های آنالوگ دیجیتال سریع و پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) می باشند.

اسيلوسکوپ ها دارای يک صفحه نمايش هستند که اين صفحه نمايش در راستای افقی به ١٠ قسمت و در راستای عمودی به ٨ قسمت تقسيم می شود که برای دقت بيشتر در اندازه گيری ، در راستاهای افقی و عمودی ، خطوط وسط دارای تقسيمات ريزتری نيز می باشند به طوری که هر خانه به ۵ قسمت تقسيم شده و هر قسمت معادل ٠.٢ خانه است.

نصب ژنراتور برق اضطراری

عملکرد انواع اسیلوسکوپ

سیگنال های ورودی را در برابر زمان و یا در برابر سیگنال دیگر نمایش می دهند. در واقع این دستگاه ها رسام های بسیار سریعی هستند. قلم این رسام یک لکه نورانی است که در اثر برخورد یک باریکه الکترون به پرده ای فلوئورسان به وجود می آید. این دستگاه بر اساس ولتاژ کار می کند.

اسیلوسکوپ ها کاربرد گسترده و وسیعی در الکترونیک دارند و ابزارهایی کامل در رفع عیب و اندازه گیری مدارهای الکترونیکی مانند مدار های الکترونیکی فرکانس بالا هستند. از اصلی ترین پارامتر های یک اسیلوسکوپ فرکانس کاری اسکوپ و سرعت نمونه برداری آن است که در زمان خرید حتماً باید این پارامتر در نظر گرفته شود.

Oscilloscope اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ ها از چند مگاهرتز تا چند گیگاهرتز وجود دارند. هرچه فرکانس بالاتر می رود کاربردها محدودتر و حرفه ای تر می شود. قیمت اسیلوسکوپ تحت تاثیر این پارامتر است و سبب گستردگی محدوده قیمت اسیلوسکوپ ها شده است.این دستگاه هادر مراکز علمی ، پزشکی ، مهندسی و صنایع ارتباطی و نظامی کاربرد زیادی دارند.

معمولا اسیلوسکوپ های معمولی و با کاربرد عمومی برای تعمیر و رفع عیب دستگاه های الکترونیکی و اغلب در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند در صورتیکه نوع مخصوص این ابزار ممکن است برای بررسی سیستم احتراق خودرو یا نمایش ضربان قلب ( الکتروکاردیوگرافی ) به کار گرفته شوند.

Oscilloscope اسیلوسکوپ

کاربردهای اسیلوسکوپ

اسیلوسکوپ ها در مراکز علمی ، پزشکی ، مهندسی و صنایع ارتباطی و نظامی کاربرد دارند.

معمولا اسیلوسکوپ های معمولی و با کاربرد عمومی برای تعمیر و رفع عیب دستگاه های الکترونیکی و در آزمایشگاه ها استفاده می شوند اما اسیلوسکوپ های مخصوص ممکن است برای بررسی سیستم احتراق خودرو یا نمایش ضربان قلب ( الکتروکاردیوگرافی ) استفاده شوند.

برق اضطراری مدرن

سخن آخر

در این مقاله به چیستی برق اظطراری و کلیت آن پرداخته شد. در مقالهای بعد به طور کامل به اسیلسکوپ پرداخته میشود.

کالای برق فروغی (شرکت شهاب گستر) بعنوان تولید کننده و عرضه کننده انواع ملزومات برقی مفتخر است اعلام کند که از این پس میتوانید خرید انواع لوازم الکتریکی خود را از طریق سایت کالای برق فروغی انجام دهید.

شما برای مشاهده محصولات دیگر نیز میتوانید به صفحه اصلی فروشگاه مراجعه کنید و اطلاعات محصول را مشاهده و خرید خود را انجام دهید تا در کوتاه ترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید.

اینستاگرام کالای برق فروغی         آپارات کالای برق فروغی