بخاری برقی

این محصول یکی از سیستم های گرمایشی مطمئن و کوچک که نیروی برق را به انرژی گرمایشی تبدیل میکند. بخاری برقی یا هیتر اغلب دارای یک لوله سفالی شکل است که به واسطه یک سیم نازک احاطه شده است.

در این نوع وسیله گرمایشی نیروی برق به کمک المنت انرژی گرمایشی تولید کرده و سفال را گرم میکند و پس از مدتی باعث گرم شدن محیط خواهد شد. بخاری برقی دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به آنها میپردازیم :

انواع بخاری برقی

1- بخاری برقی تابشی

این نوع بخاری برقی ها که به نام تابشی معروف هستند دارای چندین المنت هستند که پشت آنها اغلب یک سطح بازتابنده قرار دارد.
تعداد المنت ها با میزان گرما رابطه مستقیم دارند زیرا میزان گرمادهی بخاری برقی وابسته به تعداد المنتهای است که روشن میکنید.

بخاری برقی آویز
این نوع بخاری برقی بهتر است در مکان هایی که جریان هوا وجود دارد باشد چرا که برای گرمادهی مستقیم مورد استفاده قرار میگیرد.
یکی از مزایا این بخاری بدون صدا بودن آن است و هیچگونه سر و صدایی ایجاد نمیکند.

بخاری برقی تابشی

2- بخاری برقی فن دار

بخاری برقی فن دار دارای یک المنت است که محیط اطراف خود را گرم میکند و گرما توسط فن موجود در دستگاه، به محیط بیرون منتقل میشود.

بخاری برقی فن دار رومیزی
در این نوع بخاری برقی سنسور ترموستات وجود دارد که یعنی زمانیکه بیشتر از حد مجاز گرم شود به صورت خودکار خاموش خواهد شد. بصورت کلی میتوان گفت امروزه این نوع بخاری برقی طرفداران زیادی دارند.

بخاری فن دار

3- بخاری برقی کانوکتور

تقریبا میتوان گفت این نوع بخاری برقی تلفیقی از بخاری برقی فن دار و تابشی می باشد. این نوع بخاری برقی دارای المنت و فن است. در صورتی که فن آن خاموش هم باشد قادر به گرم کردن محیط است و میتواند به صورت بیصدا محیط را گرم کند اما به کمک فن عملکرد بهتری خواهد داشت.

پس میتوان گفت بخاری برقی کانوکتور مانند قادر به انجام کار هر دوی آنها است. نکته قابل توجه این است که باید بدانید بهترین برند این نوع بخاریهای برقی فلر، پارس خزر و برفاب است که شما میتوانید هر کدام از موارد گفته شده را در بازار ایران تهیه کنید.

بخاری برقی کانوکتور

نحوه اتصال المنت به برق

به صورت کلی نمیتوان برق را به صورت مستقیم به هیچ قطعه ای وصل کرد چرا که با کم و زیاد شدن مقدار ولتاژ برق ورودی دستگاه دچار اختلال جدی شده و ممکن است دیگر نتواند کار کند و یا به اصطلاح بسوزد. پس جهت اتصال برق به المنت یک محافظ بین آنها قرار میگیرد و برق مستقیم پس از عبور از محافظ و تنظیم ولتاژ به المنت منتقل خواهد شد.

محافظ برق

چگونگی کارکرد بخاری برقی

نحوه کارکرد بخاری برقی توسط یک المنت برقی انجام میشود. المنت برقی تشکیل شده از یک مقاومت و یک سیم نازک نیمه هادی که از مقاومت گرفته شده است.

در این فرآیند برق وارد مقاومت شده و سپس به سیم منتقل میشود و پس از آن انرژی برق را به انرژی گرمایشی تبدیل میکند و باعث گرم شدن آجر و یا سفال خواهد شد که در این حالت گرما به محیط منتقل شده و محیط را گرم میکند.

در این بخش به معایب بخاری برقی پرداخته میشود :

۱. بخاری برقی توانایی گرم کردن محیطهای با متراژ بالا را ندارد.

۲. مصرف بالای انرژی برق که در مقایسه با بخاری گازی هزینه بالاتری دارد.

هیتر برقی اغلب توانایی گرم کردن محیط را به صورت کامل ندارند و پیشنهاد می شود در محیط هایی از آن ها استفاده شود که همیشه نیاز به روشن بودن سیستم گرمایشی در آنها نیست.

در هیتر برقی نیز جریان الکتریکی را به انرژی گرمایشی تبدیل میکند. درباره ساختار این نوع سیستم گرمایشی باید بگویم که به وسیله دوشاخه، برق از پریز به المنت منتقل میشود و انرژی الکتریکی پس از ورود به المنت به انرژی گرمایشی تبدیل خواهد شد.

شما میتوانید طبق سلیقه خود انواع مختلفی از هیتر را انتخاب و خریداری کنید.

انواع هیتر و بخاری برقی

بوی بد بخاری برقی

در بوی بد بخاری برقی دلایل زیادی وجود دارد. چند نمونه از دلایل آن را در پایین شرح داده ایم:

۱.مشکلات داخلی که از سوختن یا خرابی قطعات بروز میکند.
۲.افتادن یک شئ خارجی روی آن که با سوختش بوی بدی را در محیط ساطع کرده است.
در صورت وجود بوی بد لازم است کارهای انجام دهید که در زیر به آن میپردازیم.
در صورتی که بوی بد از بخاری برقی شما خارج شد سریع آن را بررسی کنید و در صورت وجود شئ خارجی روی آن، دستگاه را خاموش کنید و آن را تمیز کنید.

اما در صورتی که هیچ شئ خارجی روی آن نبود باید دستگاه را خاموش کرده و قطعات داخلی آن را بررسی کنید و هر کدام از آنها که خراب بود، آن را تعویض کنید. برای تعویض و تعمیر میتوانید با کارشناس تعمیر بخاری برقی در محل تماس بگیرید.

بخاری کانوکتور

معایب هیتر برقی نیز شبیه به معایب بخاری برقی است.

به صورت کلی از مجموع معایب هیتر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

۱. گرم نکردن محیطهای بزرگ

۲. آتش سوزی در زمانی که ترموستات آن از کار میافتد

۳. هزینه بالا به علت مصرف بالای انرژی الکتریکی

هیتر برقی چگونه کار می کند؟

در ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم که هیتر برقی به کمک یک المنت و یک لوله یا آجر سفالی گرمایش یک محیط کوچک را تامین میکند.

ابتدا برق دستگاه به کمک یک سیم به مقاومت المنت منتقل میشود و پس از آن انرژی الکتریکی وارد شده درون المنت به انرژی گرمایشی تبدیل و سپس لوله سفالی یا آجر را گرم میکند.

نحوه جایگذاری بخاری برقی در منزل

کارکرد المنت

اصلی ترین بخش بخاری برقی المنت نام دارد. وظیفه اصلی المنت تبدیل جریان الکتریکی به انرژی گرمایشی است. المنت تشکیل شده از یک مقاومت و یک رشته سیم نیمه هادی که از جنس نیکل-کروم یا نیکروم است که مقاومت بالایی در برابر جریان الکتریکی بالا و داغ شوندگی دارد.

اما نحوه کارکرد المنت به شرح زیر است:

باید بگویم برق مستقیم به وسیله سیم از پریز به مقاومت منتقل شده و پس از تنظیم مقدار ولتاژ برق وارد المنت میشود و انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایشی تبدیل میکند.

المنت بخاری برقی

مشکلات رایج در بخاری برقی

در این بخش به علل خرابی بخاری برقی میپردازیم:

از جمله این مشکلات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. روشن نشدن بخاری برقی

۲. بوی سوختن لاستیک از بخاری برقی ساطع میشود

۳. دستگاه اتصال بدنه دارد

۴. لامپ کلید خاموش است در صورتی که المنت کار میکند

۵. لامپ کلید روشن است در صورتی که المنت کار نمیکند.

بخاری برقی زاویه نزدیک

عوارض بخاری برقی برای بدن

به طور قطعی نمیتوان گفت این عوارض برای همه افراد اتفاق می افتد اما اکثر برای افراد این اتفاق افتاده است. اولین عوارض این نوع بخاری برقی میتوان به منجر شدن آن به سرطان پوست اشاره کرد. البته باید بدانید که علت بروز سرطان پوست در صورتی است که پوست شما با گرمای مستقیم بخاری برقی چندین بار بسوزد، در این حالت احتمال بروز سرطان پوست زیاد است.

همچنین از دیگر عوارض آن میتوان به وز وز کردن گوشها در برخی موارد اشاره کرد.

نمیتوان گفت که این عوارض به صورت قطعی در همه افراد بروز میکند. باید بگویم که در اکثر مواقع ممکن است اتفاق بیفتد.

انواع بخاری هیتر برقی های بازار

سخن آخر

کالای برق فروغی (شرکت شهاب گستر) بعنوان تولید کننده و عرضه کننده انواع ملزومات برقی مفتخر است اعلام کند که از این پس میتوانید خرید انواع لوازم الکتریکی خود را از طریق سایت کالای برق فروغی انجام دهید.

شما برای مشاهده محصولات دیگر نیز میتوانید به صفحه اصلی فروشگاه مراجعه کنید و اطلاعات محصول را مشاهده و خرید خود را انجام دهید تا در کوتاه ترین زمان ممکن درب منزل خود تحویل بگیرید.

اینستاگرام کالای برق فروغی         آپارات کالای برق فروغی